AUTISMUS A METODY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ AUTISTŮ – stručný přehled
Autismus patří mezi pervazivní vývojové poruchy, tj. vývoj je narušen ve všech oblastech.
Nejde o mentální retardaci, i když je mentální retardací často provázen (asi 70% případů).
Oblasti postižení – autistická triáda: komunikace
sociální vztahy
imaginace – představivost
Autismus je vrozená neschopnost: dávat přednost lidským vztahům
interpretovat výrazy obličeje
analyzovat lidské chování
generalizace, kreativity
Autismus provázejí problémy v chápání: významu
reality
souvislostí
stavu mysli
emocí
Sociální chování: uzavřenost, samotářství
neschopnost navazovat kontakt
chybění očního kontaktu, odmítání tělesného kontaktu
nespolupráce při hře a výuce (nechápe požadavky)
netečnost k projevům jiných lidí
neadekvátní chování
odmítání změny v navyklé rutině
neuvědomuje si reálné nebezpečí
tělesný neklid nebo naopak lenost
Všem autistům vyhovuje: pohyb, hudba, voda.
VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ AUTISTŮ
TEACCH PROGRAM – strukturované učení s důslednou vizuální podporou
Hlavní pilíře: strukturalizace (prostoru, času)
vizualizace (prostoru, času)
individualizace
Přístup: 1. kognitivní – rozvoj schopností a dovedností
- behaviorální – minimalizace problémového chování
Principy terapie:
- Strukturovaná výuka s vizuální podporou
- Dlouhodobý cíl – důraz na praktické dovednosti
- Prostředí bez rušivých podnětů
- Spolupráce s rodiči
- Posilování pozitivního, negativní nechat vyhasínat
- Průběžné vyhodnocování strategie
Podpora vlastní aktivity dítěte, jeho oblíbených činností, nepracovat direktivně a plánovaně, ale dle zálib dítěte, od jednodušších činností ke složitějším.
Vytvořit prostředí, kde nemusíme dítě často napomínat – snížíme agresivitu.
Komunikace s vizuální podporou (předměty, fotky, piktogramy, nápisy).
Rituální chování odnaučovat jen pokud ruší nebo ohrožuje.
Agresivní chování není autistům vlastní, je vyjádřením strachu a neschopnosti vyřešit problém jinak. Často pomůže úprava prostředí nebo změna podmínek.